Fläskfilé gratäng med champinjoner och rödlök i krämig sås.

Hej! Igår var man ju tvungen att fira att det var fredag med en smarrig middag. Och då blev det fläskfilé. Receptet är till 4-6 port beroende på storleken på fläskfilén.

700 gr fläskfilé
smör
1 rödlök strimlad
6 färska champinjoner skivade
1 burk Philadelphia ost Vitlök och Örter
3 stora matskedar creme fraiche (jag använder mig av en sked )
3 dl grädde
salt och peppar

Ugnen på 225 grader.
Börja med att skiva fläskfilén i centimeter breda skivor. Stek dem lätt i en stekpanna. Lägg över dessa i en stor ugnsform. Stek löken lätt och även champinjonerna. Lägg dem över köttet. Blanda ihop osten, cremefraichen och grädden, smaka av med salt och peppar. Man kan späda ut såsen med mer grädde om man tycker den blir för tjock. Häll allt över köttet i formen. Ställ in i ugnen och låt den stå där i ca 20 min. Om man vill kan man toppa gratängen med riven ost, men jag hoppade detta denna gång då den var riktigt ostig ändå =)

Till detta kan man antingen ha blomkåls ris eller blomkålsmos. Jag hade bara ett par körsbärstomater och lite fetaost till och det räckte verkligen för min del! Smaskigt värre!


  Bilden är tagen från matklubben.se och är med ost på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0